۱۱/مرداد/۱۴۰۴
️ دانشی که از ایدئولوژی بهره گیرد میتواند هویت بخشی کند
این روزها در ادبیات آکادمیک، وقتی از «رویکرد ایدئولوژیک» سخن به میان میآید، بلافاصله مواجهه «غیرعلمی» و «سوگیرانه» به ذهن متبادر میشود؛ گویی علمی که سویههای ایدئولوژیک دارد، اساساً غیراصیل است. اما آیا میتوان بطور کلی از «علم بدون ارزش» حرف زد؟ در خصوص مفهوم «ایدئولوژی» چه تطور معنایی در جهان و در جامعه ما شکل گرفت؟ دانشگاه با ایدئولوژی یا بدون ایدئولوژی؛ کدام کارآمدتر است؟
برای یافتن پاسخ این پرسشها با حجتالاسلام دکتر احمد رهدار، استاد علوم سیاسی و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم و رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه به گفتوگو نشستیم. او در این بحث به شخصیتهای فکری و دانشگاهی چون آیتالله شهید مطهری و دکتر علی شریعتی اشاره میکند که توانستند رابطه دانشگاه با ایدئولوژی را از ابهام درآورند و در «محافل علمی» رویکردی مثبت به آن دهند، هرچند خود او معترف است که هنوز این نگاه منفی به ایدئولوژی در لایههایی از آکادمی و دانشگاههای ما وجود دارد.
جزئیات:
#روزنامه ایران